تغذیه و رشد

امروزه در جهان اهمیت زیادی به روش‏های تغذیه و طریق آموزش آن داده می‏‏شود، تغذیه یعنی رابطه‏ی بین غذاهایی که مصرف می‏کنیم و کاری که بدن انجام می‏دهد، تمام مراحلی که غذا باید بگذراند تا انسان به رشد کامل جسمی و روانی و … برسد تغذیه نام دارد.

وقتی می‏خواهیم یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم باید از تمام گروه‏های غذایی، سبزی‏ها و حبوبات، گوشت و لبنیات و …… استفاده کنیم، زیرا هیچ ماده‏ی غذایی به تنهایی نمی‏تواند نیازهای ما را تامین کند.

انسان به انرژی و پروتیین‏ها و… در تمام سنین و عمر خود نیاز دارد ولی مقدار و مصرف آن متفاوت است، در سنین مدرسه انسان به پروتیین بیشتری نیاز دارد ولی در سنین بالاتر به پروتیین و مواد غذایی کمتری نیاز دارد.

تغذیه و رشد فیزیکی:

بلند شدن قد، افزایش وزن، بزرگ شدن دور سر و کشیده شدن استخوان‏ها و …. برای بیشتر افراد به معنی رشد فیزیکی است.

رشد فیزیکی در دوران نوزادی از سرعت بیشتری برخوردار است، در حالی که در دوره‏ی دوم زندگی یعنی از ۵ تا ١٢ سالگی این رشد خیلی کندتر انجام می‏شود.

بنابراین باید توجه خاصی به رشد در سنین کودکی داشته باشیم، و ببینیم آیا رشد فیزیکی به خوبی انجام می‏شود یا خیر و تغذیه‏ی مناسب در تعادل جسمی، ذهنی، روحی و احساسی فرد بسیار موثر است.

افزایش وزن و چربی بدن با خطرات روانی و فیزیولوژیکی همراه است، در کوتاه مدت، آثار روانی دردناک‏تر می‏باشد، مورد آزار قرارگرفتن، پذیرفته نشدن در گروه‏های ورزشی، مشکل در تهیه‏ی لباس و محدود شدن زندگی اجتماعی برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است.

افراد پر وزن به خصوص زنان، ممکن است در ورود به دانشکده یا استخدام مورد تبعیض قرارگیرند. به افرادی که وزن نسبی آنها ٢٠ درصد یا بیشتر از آن، از میانگین بالاتر باشد، کاستن وزن توصیه می‏شود.

اضافه وزن و چربی زیاد بدن باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل افزایش فشارخون، چربی خون بالا و دیابت نوع ٢ و در نتیجه افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی ـ عروقی و سکته می شود. حفظ وزن در محدوده نرمال از خطر بروز این بیماریها می‏کاهد.

 

BMI یا (body mass index) شاخص توده‏ی بدن به ما کمک می‏کند تا محدوده‏ی وزن نرمال خود را بدانیم و خطر بروز بیماری‏های خاص را در خود ارزیابی کنیم.

BMI وضعیت وزنی
زیر ۵/۱۸= کمبود وزن
۹/۲۴-۵/۱۸= وزن نرمال
۹/۲۹-۲۵= اضافه وزن
۹/۳۴-۳۰= چاقی درجه ۱
۹/۳۹-۳۵= چاقی درجه ۲
بیشتر از ۴۰= چاقی مفرط و مرگبار

مجذور قد ( به متر ) / نسبت وزن ( بر حسب kg)= ( نمایه بدن )BMI

 

تغذیه و رشد فکری:

رشد فکری از سنین پنج، شش سالگی آغاز می‏شود که این رشد در نوع غذا خوردن کودک تاثیر زیادی دارد، از سن پنج سالکی کودک مایل است تکیه‏ی خود را به دیگران به ویژه مادر کاهش دهد و به استقلال فکری برسد، این استقلال فکری را می‏توان در رفتار کودک مثل نخوردن غدا، نخواستن وسیله‏ی اسباب بازی دید، در این سال‏هاست که کودک توانایی اداره کردن کارهای خود را پیدا می‏کند.

غذاهای تقویت کننده مغز:

بر طبق تحقیقات دانشگاه بوستون، شاه‏توت به دلیل منابع سرشار آنتی‏اکسیدان موجود در آن، خوراکی بسیار مقوی برای مغز می‏باشد. توت‏فرنگی نیز بر طبق تحقیقات دانشمندان نورولوژیست در دانشگاه مریلند، باعث توان فکر و افزایش تمرکز ذهنی می‏شود.

هنوز دیدگاهی ارسال نشده، اولین دیدگاه را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات به صورت عمومی منتشر میشوند، پس لطفا فقط در رابطه با این مطلب دیدگاهتان را ارسال نماید و از به کار بردن کلمات توهین آمیز و مبتذل خودداری کنید، در غیر این صورت دیدگاه ویرایش و یا حذف خواهد شد.

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

*
*