خواص بی نظیر چای ماسالا

 

چای ماسالا یک نوشیدنی خوش‌عطر، خوش طعم و تند است. چای ماسالا برای هند است و ترکیبی از ادویه‌ها و مواد مختلفی است. ادویه‌های موجود در چای ماسالا شامل زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه هستند. چای ماسالا را می‌توان با آب گرم و یا شیر گرم تهیه کرد و از آن استفاده کرد. چای ماسالا خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد. ازجمله خواص چای ماسالا می‌توان به مواردی مانند کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، کمک به هضم و کاهش وزن اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با چای ماسالا است به بررسی مواردی مانند خواص چای ماسالا، چای ماسالا برای تنظیم سطح قند خون، چای ماسالا برای بهبود سلامت قلب، چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی، چای ماسالا برای کنترل فشار خون، چای ماسالا برای تسکین درد قاعدگی، چای ماسالا برای پیشگیری از سرطان، چای ماسالا برای افزایش سطح انرژی، چای ماسالا برای درمان سرماخوردگی، چای ماسالا برای بهبود هضم و رفع تهوع، چای ماسالا برای لاغری، طرز تهیه چای ماسالا و در نهایت عوارض چای ماسالا می‌پردازیم.

خواص چای ماسالا

چای ماسالا به علت ترکیباتی که دارد خواص و فواید بی نظیری را دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص چای ماسالا می‌پردازیم.

چای ماسالا برای تنظیم سطح قند خون

چای ماسالا خواص و فواید فراوانی دارد یکی از خواص چای ماسالا، کمک به تنظیم بهتر قند خون است. چای ماسالا حاوی زنجبیل و دارچین است که این دو اثرات مفید و موثری بر روی سطح قند خون دارند. دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین را ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش برای مثال مطالعات نشان داده‌اند که دارچین ممکن است مقاومت به دهد که این کاهش مقاومت به انسولین انسولین را ۱۰ تا موجب استفاده از انسولین جهت حمل شکر در خون و انتقال آن به سلول‌ها برای بدن آسان‌تر می‌شود که این موضوع می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. در ارتباط با زنجبیل مکجود در چای ماسالا هم بر اساس برخی مطالعات استفاده از دو گرم پودر زنجبیل در روز توسط افراد مبتلا به دیابت نوع دو موجب کاهش دوازده درصدی سطح قند خون می‌شود.

چای ماسالا برای بهبود سلامت قلب

چای ماسالا می‌تواند برای بهبود سلامت قلب موثر و مفید باشد. از ترکیبات موجود در چای ماسالا می‌توان به دارچین اشاره کرد که دارچین می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود. دارچین در بعضی افراد می‌تواتد موجب کاهش ۳۰ درصدی سطح کلی کلسترول، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را شود. از دیگر ترکیبات موجود در چای ماسالا چای سیاه است که می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود. بنابراین چای ماسالا می‌تواند با کنترل فشار خون و کلسترول خون به حفظ و بهبود سلامت قلب کمک کند.

چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ماسالا حاوی میخک و دارچین بوده و از این طریق می‌تواند موجب افزایش قدرت بدنی شود. چای ماسالا برای جلوگیری از ورود عفونت‌ها به بدن یک خط دفاعی ایجاد می‌کند. این ویژگی‌ها چای ماسالا را به یک گزینه موثر و مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است.

چای ماسالا برای کنترل فشار خون

چای ماسالا می‌تواند به تنظیم گردش خون در بدن کمک کرده و از این طریق در جلوگیری از نوسان فشار خون کمک کننده و مفید باشد. بنابراین چای ماسالا گزینه‌ای مناسب برای کنترل فشار خون است.

چای ماسالا برای تسکین درد قاعدگی

چای ماسالا می‌تواند با درد قاعدگی مبارزه کند. اکثر خانم‌ها در طی دوره عادت ماهیانه خود از درد شکم و گرفتگی عضلانی رنج می‌برند‌. چای ماسالا حاوی ترکیباتی است که  اثرات آرام‌بخشی روی اعصاب و عضلات دارند. همچنین خواص ضدالتهابی ادویه‌های مختلف تشکیل دهنده چای ماسالا می‌توانند در کاهش تسکین دردهای قاعدگی مفید و کمک‌کننده باشند.

 

چای ماسالا برای پیشگیری از سرطان

چای ماسالا دارای خواص ضداکسیدکنندگی بوده که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد. همچنین چای ماسالا حاوی زنجبیل، دارچین و هل که این مواد در پیشگیری از سرطان مفید هستند‌.

چای ماسالا برای افزایش سطح انرژی

چای سیاه موجود در چای ماسالا حاوی کافئین است و از این طریق سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. مصرف کافئین به تنهایی می‌تواند برای بدن مضر باشد اما ادویه‌های موجود در چای ماسالا انرژی بدن شما را متعادل می‌‌کنند

چای ماسالا برای درمان سرماخوردگی

چای ماسالا دارای خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدباکتریایی بوده و با داشتن این خواص بی‌نظیر  به گزینه‌ای مناسب برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گرفتگی تبدیل شره است. چای ماسالا حاوی میخک و زنجبیل است که میخک و زنجبیل می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از این طریق در درمان سرفه مفید باشد. با مصرف یک فنجان چای ماسالا روزانه می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی شود. با نوشیدن چای ماسالا هنگام سرماخوردگی می‌توانید بهبود خود را تسریع کنید.

چای ماسالا برای بهبود هضم و رفع تهوع

زنجبیل از مواردی است که موجب کاهش تهوع در دوران بارداری می‌شود. چای ماسالا حاوی زنجبیل است و از این رو می‌تواند در کاهش تهوع برای خانم‌های باردار مفید باشد. علاوه بر این چای ماسالا حاوی دارچین، سیر، فلفل سیاه و هل بوده که دارای خواص ضد باکتریایی هستند. فلفل سیاه می‌توتند موجب بهبود هضم شود.

 

 

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا شامل :

پنج دانه میخک

پنج دانه هل سبز

یک عدد چوب دارچین

بیست عدد دانه‌ی فلفل سیاه

یک عدد بادیان ختایی

ده سانتی متر از زنجبیل تازه‌ی خرد شده

دو و نیم قاشق غذاخوری چای سیاه

دو و نیم فنجان آب

برای تهیه چای ماسالا در مرحله اول دانه‌‌ی فلفل، میخک، هل، دارچین و بادیان ختایی روی حرارت تفت دهید تا عطر آن‌ها درآید و بعد حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید تا ادویه‌ها خنک شوند. با کمک آسیاب ادویه‌های رست شده را پودر کنید‌. در یک قابلمه با اندازه مناسب آب، زنجبیل و ادویه‌‌های پودر شده را ریخته و روی حرارت بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان بیست دقیقه روی حرارت بمانند اما جوشنیاید زیرا موجب تلخ شدن ادویه‌ها می‌شود. چای سیاه را به قابلمه اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید و از صافی عبور دهید. چای ماسالا شما آماده است و می‌توانید آن را در بطری ریخته و داخل یخچال قرار دهید. برای درست کردن چای ماسالا کافی است تا مقداری از ماسالا را با آب داغ و شیر گاو داغ یا شیر گیاهی شیرین نشده مخلوط کنید.

عوارض چای ماسالا

چای ماسالا در کنار خواص و فواسد بسیاری که برای بدن ما دارد باید در حد متعادلی استفاده شود زیرا در غیر این صورت چای ماسالا می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. چای ماسالا حاوی چای سیاه است که کافئین دارد و در صورت زیاده روی در مصرف می‌تواند اثرات منفی روی بدن بگذارد که از این اثرات منفی می‌توانیم به مواردی مانند حالت تهوع، بی‌قراری، اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و کاهش کیفیت خواب اشاره کنیم. همچنین برخی از افراد ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند. علاوه بر این زیاده روی در استفاده از کافئین ممکن است منجر به سقط جنین شده یا موجب افزایش نرخ کم‌وزنی نوزادان هنگام تولد شود، اشاره کنیم.

چای ماسالا حاوی ادویه‌های زیادی بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از مصرف چای ماسالا خودداری کنند‌. ترکیبات موجود در چای ماسالا در صورت مصرف زیاد و بی رویه می‌توانند است منجر به از بین رفتن تعادل هورمونی شوند. چای ماسالا حاوی زنجبیل است و از همین رو کسانی که مستعد فشار خون پایین یا قند خون پایین هستند و افرادی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، باید در مصرف چای ماسالا و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار محتاط باشند و در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنند. کسانی که مبتلا به ناتوانی تحمل لاکتوز هستند باید چای ماسالای تهیه شده با شیر گیاهی یا آب را مصرف کنند.

چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا می‌تواند به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک کند. چای ماسالا ممکن است در جلوگیری از اضافه وزن و کمک به چربی‌سوزی و درنتیجه رسیدن به تناسب اندام مفید باشد. چای ماسالا را به طور معمول همراه با شیر گاو و یا شیر سویا تهیه می‌کنند که هر دو این نوع شیر از منابع خوب پروتئین محسوب می‌شوند. پروتئین به کاهش گرسنگی و ایجاد احساس سیری در نتیجه جلوگیری از پرخوری و وارد کردن کالری اضافی به بدن کمک می‌کند. به همین علت  چای ماسالا نسبت به  سایر چای‌ها در کاهش گرسنگی و جلوگیری از پرخوری مؤثرتر است. ترکیبات موجود در چای سیاه به کار رفته در چای ماسالا می‌تواند به تجزیه‌ی چربی‌ها و کاهش تعداد کالری دریافتی از غذا کمک کند.

 

با وجود خواصی که چای ماسالا برای لاغری دارد، نمی‌توان تنها به کمک آن به وزن دلخواه رسید، بلکه لازم است با یک رژیم غذایی اصولی، وزن خود را کم کرده و به وزن متناسب برسید. رژیم غذایی اصولی ویژگی‌های زیادی دارد همچون اختصاصی بودن و عدم محدودیت و حذف بیش از حد مواد غذایی که می‌توانید این ویژگی‌ها را در رژیم‌های بهاره غفاری پیدا کنید.

هنوز دیدگاهی ارسال نشده، اولین دیدگاه را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات به صورت عمومی منتشر میشوند، پس لطفا فقط در رابطه با این مطلب دیدگاهتان را ارسال نماید و از به کار بردن کلمات توهین آمیز و مبتذل خودداری کنید، در غیر این صورت دیدگاه ویرایش و یا حذف خواهد شد.

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

*
*