تغذیه و اعصاب و روان

رابطه تغذیه با اعصاب و روان:
امروزه ثابت شده که تغذیه تاثیر مهمی بر اعصاب و روان انسان دارد و تغذیه‏ی ناکافی و غلط می‏تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. در زیر به فاکتورهای غذایی که بر سلامت اعصاب و روان تاثیر می‏گدارند، اشاره‏ی مختصری می‏شود.

کربوهیدرات‏ها یا مواد قندی ـ نشاسته‏ای:

کمبود این گروه از مواد در اکثر رژیم‏های لاغری اتفاق می‏افتد، به دلیل اینکه سلول‏های عصبی انرژی مورد نیاز خود را صرفاً از گلوکز تامین می‏کنند و گلوکز هم فرم ساده‏ای از کربوهیدرات است که قابل جذب در دستگاه گوارش است.

چنانچه در برنامه غذایی روزانه کمبود شدید کربوهیدرات وجود داشته باشد سلول‏های عصبی دچار کمبود انرژی شده و نمی‏توانند کار خود را انجام دهند. همچنین محدودیت شدید کربوهیدرات به مدت طولانی باعث پایین افتادن قندخون می‏شود که به این حالت هیپوگلیسیمی می‏گویند و عوارض آن: خستگی، بیماری، بی‏حوصلگی، اضطراب، کاهش قدرت یادگیری می‏باشد.

مواد پروتیینی:

کمبود شدید پروتیین موجب بروز عوارض فراوان از جمله: خستگی، بی‏حالی و سستی می‏باشد. مواد غذایی غنی از پروتیین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، تخم‏مرغ، لبنیات، حبوبات، مغزها (پسته، بادام، فندق، گردو  تخمه).

ویتامین ها:

ویتامین گروه B و C در سلامت سیستم عصبی تاثیر زیادی دارند.

ویتامین گروه B ( B کمپلکس ).

در این گروه، ویتامین‏هایی که در سلامت اعصاب مؤثرند و کمبودشان ایجاد عوارض عصبی می‏کند. عبارتند از: ویتامین B1- B6- B12

 

 

مواد معدنی:

ید، منیزیم، آهن در سیستم عصبی بسیار موثرند.

تاثیر ید بر سیستم عصبی به قدری شدید است که چنانچه مادر در دوران بارداری کمبود ید داشته باشد نوزاد با عقب‏افتادگی ذهنی متولد می‏شود.

کمبود آهن چون باعث کم‏خونی می‏شود و خون لازم به سلول‏های عصبی نمی‏رسد در نتیجه ایجاد خستگی، بی‏حالی، ضعف کاهش یادگیری و عصبانیت و بی‏اشتهایی می‏کند.

 

 

 

بهترین راه برای اطمینان از تعادل و تنوع غذایی استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است که شامل:
الف ـ گروه نان و غلات ب ـ گروه میوه و سبزی‏ها ج ـ گروه شیر و لبنیات د- گروه گوشت، حبوبات و تخم‏مرغ.

– گروه غذایی میوه و سبزی‏ها: برای مقاومت بدن در برابر عفونت‏ها، ترمیم زخم‏ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است.

– گروه لبنیات: برای استحکام استخوان‏ها، دندان‏ها و رشد و سلامت پوست لازم است.

– گروه ویتامین‏ها: توصیه می‏شود بیشتر از گوشت سفید استفاده شود و پیش از پختن گوشت قرمز، چربی‏هایی را که به چشم می‏خورد جدا شود.

– گروه غلات: برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

هنوز دیدگاهی ارسال نشده، اولین دیدگاه را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات به صورت عمومی منتشر میشوند، پس لطفا فقط در رابطه با این مطلب دیدگاهتان را ارسال نماید و از به کار بردن کلمات توهین آمیز و مبتذل خودداری کنید، در غیر این صورت دیدگاه ویرایش و یا حذف خواهد شد.

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

*
*